Skip to main content

Heb je ooit een klant overgenomen en een hele week nodig gehad om de tagging van de website te begrijpen? Of je afgevraagd waarom een bepaalde tag is geïmplementeerd? Waarom een bepaalde knop niet getagd is? Wat een bepaalde tag doet? Of je een tag wel nodig hebt? Of je een tag hebt aangemaakt?

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Net daarom werken we bij CLICKTRUST zo graag met een tagging plan.

Een taggingplan maakt jouw werk, dat van je collega’s, en dat van alle betrokkenen bij de website ongeveer honderd keer gemakkelijker. Met een taggingplan bij de hand heb je alle informatie die je  nodig hebt op één centrale plaats. Updates zijn gemakkelijk op te volgen en alle wijzigingen worden geregistreerd. Wanneer de tijd komt om de website bij te werken, funnel tracking te veranderen, of de klant over te dragen aan een nieuwe manager, zul je vrijwel geen extra werk hebben omdat alles goed gedocumenteerd en up-to-date is.

In dit artikel bespreken we de hoe je een taggingplan opzet, wat er in moet staan, wat de gevolgen zijn van het al dan niet hebben ervan, en hoe je het kunt gebruiken.

Wat is een tagging plan?

Een taggingplan kan verschillende vormen aannemen, maar wij kiezen voor een Excel-document dat alle informatie bevat over de tracking en tagging van een bepaalde website. In het document vind je verschillende tabbladen die in detail beschrijven hoe de tracking wordt opgezet en waarom dat op deze manier gebeurt. Met een taggingplan heb je een overzicht van de tracking en hoe deze samenhangt met de doelstellingen van de betreffende website.

Voor wie is een tagging plan?

Zoals eerder vermeld, zal het tagging plan verschillende taken makkelijker maken voor de partijen die betrokken zijn bij het creëren, opzetten en opvolgen van een website. Dit gaat van de website-eigenaar, de webontwikkelaars (back-end en front-end) tot de analyseteams, of zelfs media-agentschappen.

Waarom heb je een tagging plan nodig?

Door het opstellen en correct bijwerken van een tagging plan zal dit document een overzicht geven van verschillende aspecten van je website. Het maakt het makkelijker om:

  • Rekening te houden met bedrijfs- en/of website doelstellingen bij het opstellen van je tagging strategie
  • Een plan te creëren in plaats van eender wat te taggen
  • Relevante informatie voor alle betrokken partijen te centraliseren en bij te werken
  • Terug te gaan naar je enige bron van waarheid in geval van veranderingen of problemen
  • Verschillende aspecten van je tagging-implementatie op elkaar af te stemmen, zoals een naamgevingsconventie om bruikbare gegevens te garanderen
  • Een website update, nieuwe doelen en nieuwe tools te implementeren
  • Het project over te dragen aan iemand anders

 

Wat is de impact van het hebben (of niet hebben) van een tagging plan?

Een taggingplan is niet alleen handig voor de expert in kwestie, maar is ook een cruciale stap om een doeltreffende trackingstrategie te creëren. Vaak wordt de trackingstrategie van een website over het hoofd gezien of komt het als een bijzaak. Adverteerders slaan de stap van het taggingplan gemakkelijk over en duiken meteen in de tagging-implementatie. Zonder een plan is het echter vrij moeilijk om een coherente business goal-driven tracking setup te creëren.

Als je de extra stap neemt om een taggingplan op te stellen en er goed over na te denken, zorg je voor een set-up die zinvol is en de juiste zaken trackt. We hebben allemaal ervaren dat het bijhouden van te veel gegevens even lastig kan zijn als het bijhouden van te weinig. Bovendien zorgt het voor een flexibele tracking-opzet die lang meegaat en niet elke twee maanden opnieuw moet worden gemaakt.

TLDR: Geen tagging plan → geen goede tracking → random data → skewed results and business decisions.

Hoe maak je een taggingplan en wat moet erin staan?

Een tagging plan kan elk formaat hebben dat je wilt. De enige vereisten zijn:

  • Alle informatie over de tagging moet worden opgenomen en gekoppeld zijn aan de website en/of bedrijfsdoelstellingen
  • Je moet een naamgevingsconventies implementeren zodat de opmaak van het hele document en de externe implementaties ervan overeenkomen.

 

Laten we de verschillende secties van ons Clicktrust tagging sjabloon doornemen en kijken wat er in elk ervan moet staan.

Wij gebruiken een spreadsheet met verschillende tabbladen en links om een duidelijke documentstructuur te krijgen. Voeg gerust opmerkingen en notities toe om ervoor te zorgen dat alle kijkers van dit document begrijpen wat er bedoeld wordt.

  • Overview – Bevat een overzicht met links naar de verschillende tabbladen en een korte uitleg van elk tabblad.
  • Business Objectives – Bevat de verschillende bedrijfsdoelstellingen die op de website moeten worden bereikt/getracked. Dit overzicht geeft je inzicht in wat je in de rest van het taggingplan moet opnemen.
  • Google Analytics structure – een weergave van je Google Analytics-account met verschillende eigenschappen, weergaven en gekoppelde accounts.
  • Channel Grouping – een overzicht van elke custom channel grouping die je zou kunnen implementeren in je Analytics-account.
  • Events – een overzicht van alle analytics events die je vastlegt in je account met alle gegevens die ze moeten overdragen.
  • Conversions – een overzicht van de conversies (doelen) die je vastlegt in uw account. Deze zullen zorgen voor correcte data en business goal tracking binnen Google Analytics en vervolgens eventuele rapporten.
  • Google Tag Manager – een overzicht van alle tags in je GTM container, met triggers en variabelen. Je moet verschillende tabbladen maken voor elke GTM-container, mocht je er meer dan één hebben. Zorg ervoor dat je ook eventuele custom variabelen opneemt.
  • Enhanced E-commerce – een overzicht van data layer items die nodig zijn om de prestaties van je webshop goed op te volgen.

 

Als je het proces van het maken van je eigen tagging plan niet wilt doorlopen, hebben we een freebie voor je gemaakt op basis van onze eigen CLICKTRUST-tagging template. Vul hieronder je gegevens in om het direct in je inbox te ontvangen.





    Hoe gebruik je ons tagging plan?

    • Zoals eerder gezegd, is het belangrijk om vooraf na te denken over hoe het taggen eruit zal zien. De eerste stap is dus om het document in te vullen voordat je begint met taggen.
    • Stuur het document ter goedkeuring naar alle betrokken partijen om er zeker van te zijn dat iedereen op dezelfde lijn zit en de bedrijfsdoelstellingen kloppen.
    • Mocht het nodig zijn een aangepaste datalaag op te zetten, dan kun je dit document gebruiken als referentiepunt tussen de business, de tagging-expert en de ontwikkelaars. Communiceer duidelijk welke variabelen/parameters/ … nodig zijn en welke gegevens ze moeten vertegenwoordigen.
    • Implementeer partnerimplementaties en laat hen hun respectieve tags/taginformatie beoordelen en valideren. Vraag hen het document regelmatig te herzien en de informatie gecentraliseerd te houden.
    • Plan elke 6 maanden tot een jaar een herziening van dit document om er zeker van te zijn dat alles nog actueel is. Vraag ook feedback aan partners als ze actieve tags in uw containers hebben en zorg ervoor dat ze up-to-date zijn.

    Hopelijk heb je al een of andere versie van een taggingplan opgezet, en zo niet, dan is dit uw kans om je opzet te herbekijken en een grote schoonmaak te houden. Zorg ervoor dat je nu alles registreert, dan ben je klaar voor de toekomst. Veel plezier met taggen!

    Ontvang onze inzichten rechtstreeks in je inbox

    We duiken regelmatig in actuele onderwerpen op het gebied van digitale marketing en delen onze inzichten graag met jou.

      Dounia Albichari

      Digital Performance Analyst