E-Commerce
beCHARGE
Industrie
E-commerce of prepaid solutions
Locatie
België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, Ierland, UK, Tsjechië
Werken met ons sinds
2017
De uitdaging
Daar komt nog bij dat er heel wat herhaalaankopen gedaan worden. Met andere woorden: het grootste deel van de inkomsten liggen in de toekomst, wat het ingewikkelder maakt om de campagnes te optimaliseren. Veel marketeers hebben de neiging zich te focussen op korte termijn KPIs zoals de omzet gegenereerd door de eerste aankoop in het geval van beCHARGE. Hierdoor negeren ze het feit dat dezelfde klant later terug zou kunnen komen om extra aankopen te doen, wat meer inkomsten oplevert. Daardoor onderschatten velen ook de investering die ze kunnen doen om nieuwe klanten binnen te halen. Uiteindelijk lopen ze zo klanten mis die ze tegen redelijke acquisitie kosten hadden kunnen binnenhalen.
Om deze reden is het cruciaal voor een bedrijf als beCHARGE om een idee te hebben van de verwachte toekomstige inkomsten en de gemiddelde kost voor binnenhalen van een klant. Op die manier kunnen we bepalen of we aggressiever kunnen zijn en/of meer kunnen investeren in upper-funnel kanalen om meer awareness te genereren.
In ons blog artikel leggen we het belang van het begrijpen van je customer lifetime value verder uit.
Onze oplossing
Display ads
Shopping ads
Analytics
Dashboarding
Digital strategy & consultancy
1. Digital marketing audit
We trapten de samenwerking met beCHARGE af met een globale digital marketing audit. Tijdens deze audit werden de Google Ads accounts onder de loep genomen. Op basis van de verzamelde inzichten, hebben we:
- Nieuwe conversies en audiences geïntroduceerd
- Een beter idee gekregen van de customer lifetime value en de customer acquisition cost
- Besloten de accounts op te splitsen in acquisition en retention
- Verschillende smart bidding strategieën getest en de campagnes opgesplits per land en taal
Daarnaast hebben we een audit gedaan van hun Google Analytics set-up. Zo kwamen we er al snel achter dat dubbele tracking resulteerde in een zeer laag gerapporteerde bounce rate en een overschatting van de inkomsten. Ook merkten we dat payment gateways niet uitgesloten waren en meerdere goals niet werkten.
2. Training van interne medewerkers & management
Onze initiële audit werd opgevolgd door een Google Ads training aan de interne medewerkers en management. Daarnaast geven we ook geregeld workshops over nieuwe toepassingen zoals Google Shopping of Dynamic Remarketing.
3. Opzetten van een flexibele en schaalbare structuur
We creërden verschillende templates voor het toevoegen van nieuwe zoekwoorden, advertenties en extensies. Op die manier kunnen we nieuwe campagnes op een efficiëntere manier aanmaken. Ook bedachten we een naming system voor de accounts. Dit maakt het niet alleen makkelijker om de prestaties van onze campagnes op te volgen, maar maakt het ook eenvoudiger om onze monitoring dashboardings te schalen naar andere landen.
4. Creëren van een CRM dashboard om de strategie voor toekomstige inkomsten te optimaliseren
Een op maat gemaakt CRM dashboard met cohort analyse laat ons toe de 12-weken beperking van Google Analytics te omzeilen. Bovenal geeft het dashboard ons zo een zicht op de lifetime value. Zo krijgen we een beter idee op welke producten we moeten focussen om de inkomsten in de toekomst te optimaliseren.