UNICEF’s HappyPack

Non-profit

Industrie

Non-profit

Locatie

Belgium

Werken met ons sinds

2019

De uitdaging

Als non-profitorganisatie afhankelijk van donaties van zowel bestaande als nieuwe donoren, heeft UNICEF steeds een balans gevonden tussen terugkerende en eenmalige donaties. Daarbij leggen ze de nadruk op het opbouwen van vertrouwen.

Enkele jaren geleden lanceerde UNICEF HappyPack, een cadeau dat je kunt kopen voor kinderen in nood. Op de HappyPack website kun je ervoor kiezen om schooltassen, potloden, dekens en nog veel meer te doneren. UNICEF deelt deze spullen daarna uit aan kinderen wereldwijd. HappyPacks vormen een essentieel onderdeel van UNICEF’s inspanningen om fondsen te werven.

Voor de samenwerking met CLICKTRUST werden HappyPacks vooral gekocht door bestaande donoren (zowel terugkerende als eenmalige). Dit was grotendeels het gevolg van hun focus op e-mail marketing waarbij enkel mensen uit hun bestaande donor database werden aangesproken.

Om dit product te laten groeien en meer donaties binnen te halen, werd het noodzakelijk voor UNICEF om nieuwe donors te werven aan de hand van een globale digitale strategie.

Onze oplossing

Digital strategie

Google Search Ads

Social Media Advertising

DOOH

1. Creëren van een globale strategie & channel mix

We creërden campagnes voor verschillende seizoensgebonden gebeurtenissen, zoals Black Friday, Kerstmis, Valentijnsdag, moederdag, Ramadan, etc. Het doel is om HappyPack naar voren te brengen als een aantrekkelijk alternatief voor traditionele geschenken, ideaal voor deze specifieke gebeurtenissen.

We verlegden de focus naar upper-funnel campagnes om een nieuw publiek te bereiken, rekening houdend met de gewenste return on investment (ROI) van UNICEF. Er werd daarom gestart met Meta campagnes die een combinatie van TOF- (top-of-funnel) en MOF-strategieën (middle-of-funnel) gebruiken.

De lower-funnel aanwezigheid werd behouden dankzij een SEA-campagne, waarbij we gebruik maakten van een Google Ads Grant-account. Hierdoor kon het volledige mediabudget ingezet worden in andere kanalen om nieuwe donors aan te trekken.

E-mailmarketing werd nog steeds gebruikt om de database van bestaande donors te benaderen.

Bepaalde seizoensgebonden evenementen werden van het ene jaar op het andere gepauzeerd of opnieuw gelanceerd om inzicht te krijgen in de incrementaliteit van de betaalde campagnes.

Nieuwe kanalen toevoegen: we testten nieuwe upper-funnel kanalen, zoals DOOH

2. Ontwikkelen van een audience aanpak

Prospectie: SEA campagnes met zoekwoorden gerelateerd aan seizoensgebonden geschenken. Dit werd aangevuld met Meta campagnes gebaseerd op interesses die relevant zijn voor de seizoensgebonden gebeurtenissen. Voor deze campagnes hebben we ons gericht op look-a-like audiences van bestaande donors en mensen die eerder een HappyPack kochten.

 

Retargeting: Retarget bestaande donors, websitebezoekers en gebruikers die hebben gereageerd op onze wervingsadvertenties.

 

3. Testen van nieuwe creatives

HappyPack producten die aansluiten bij seizoensgebonden gebeurtenissen: Denk bijvoorbeeld aan het tonen van rugzakken en notitieboeken tijdens de back-to-school periode. Aan de hand van back-end data bepaalden we welke producten geschikt zijn. Bovendien combineerden we nooit 2 producten met dezelfde prijs.

Prospectie: tijdens deze fase stemden we de creatives en advertentieteksten af op de seizoensgebeurtenis. Aan de hand van in-feed Meta Image Ads en Meta Video Ads creërden we bekendheid rond HappyPack en tegelijkertijd het seizoensgebonden product te promoten. Met Video Ads konden we mensen retargeten die een bepaald percentage van de Video Ad hebben bekeken of er interactie mee hebben gehad.

Retargeting: bij het retargetten hanteerden we een productgerichte aanpak waarbij de producten rechtstreeks worden getoond.

 

4. Verbeteren van de ervaring op de website

Verfijnen van de website-inhoud: de startpagina werd steeds aangepast om aan om aan te sluiten bij de seizoensgebonden evenementen die in de campagnes worden benadrukt. Op de website werden ook aparte subcategorieën gecreëerd waarin producten worden getoond die relevant zijn voor elk seizoensgebonden evenement.

Een efficiënter aankoopproces: we introduceerden pakketten op verschillende prijsniveaus om de koopervaring van de klant te vereenvoudigen. Hierdoor hoeven ze minder tijd te besteden aan het doorzoeken van individuele producten op de website.

Resultaten

Inkomsten +25.28%
Transacties +26.97%
ROAS +35.60%
CPL – 27.23%