D’Ieteren

Automotive

Industrie

Automotive

Locatie

België

Werken met ons sinds

2019

De uitdaging

De gemiddelde persoon heeft ongeveer 3 maanden nodig voor het kopen van een nieuwe auto. D’Ieteren heeft daarom te maken met vrij lange customer journeys. Dit maakt het voor hen moeilijker om het eerste touchpoint te verbinden met de uiteindelijke harde conversie: het kopen van een nieuwe auto. Hierdoor ging het grootste deel van het budget vroeger naar lower-funnel kanalen. Tegelijkertijd werd de impact van upper-funnel marketing onderschat.

Onze oplossing

  • SEA
  • SEO
  • Dashboarding

1. Herbouwen van SEA campagnes

Om te kunnen beginnen met een schone lei, startten we dit project met een grote rebuild van de SEA-campagnes van de grootste merken: Audi, Volkswagen, Volkswagen Commercial Vehicles, SEAT, SKODA, Wondercar, MyWay, Audi Approved Plus, VDFin, …

 

2. De focus verleggen van brand naar generic en nieuwe KPIs introduceren

Al snel realiseerden we dat 80% van het budget uitgegeven werd aan branded zoekwoorden omdat de focus ging naar de prestaties in last-click attributie voor de harde conversie, het aankopen van een auto.

Gezien de lange customer journey hebben we daarom nieuwe KPI’s geïntroduceerd die hen toelieten aanwezig te zijn op generieke zoekwoorden. Hierdoor waren de SEA campagnes in staat incrementeel volume te genereren in plaats van het verkeer op te vangen die reeds gegeneerd werd door andere kanalen.

 

 

3. De basis leggen voor SEO

Vanwege de goede resultaten in SEA, werd ons nadien ook gevraagd mee te werken aan de SEO voor een groot aantal van hun websites. We hebben eerst een stevige basis gelegd en zijn begonnen met een diepgaand zoekwoordonderzoek, keyword mapping, het bepalen van de juiste KPI’s en het bedenken van een methodologie voor ROI-analyse.

Eens de basis gelegd was, hebben we alle stakeholders opgeleid: IT, webmasters, copywriters en het marketingteam. Omdat we bij CLICKTRUST geloven dat training een cruciaal onderdeel is van SEO, blijven we dit voortzetten. Dit omvat ook het uitgebreide dealernetwerk van D’Ieteren dat we hebben voorzien van toolkits met lokale trefwoord universums. Vandaag ondersteunen we D’Ieteren nog steeds met onze technische & inhoudelijke SEO-diensten.

De resultaten

Een blijvende verschuiving van branded naar generieke keywords in SEA
Incrementele toename in upper-funnel en mid-funnel conversies
Algemene groei van het aantal leads
Stijging in organisch zoekverkeer en conversies

De verschuiving in het budget van branded naar generieke trefwoorden bleef. Deze aanpak resulteerde in een enorme toename van zowel upper-funnel als mid-funnel conversies. Binnen slechts een paar weken/maanden waren we in staat om het totale leadvolume te verbeteren. Daarnaast hebben we D’Ieteren geholpen hun organisch zoekverkeer (SEO) en conversies te vergroten.

Ontdek onze andere cases

UNICEF’s HappyPack: digitale fondsenwerving

Škoda case: Meer harde conversies door het verlagen van het ‘branded SEA’ budget

Zuny case: Opbouwen van een merk in een zeer competitieve markt

ontdek meer klantcases